21. edycja konkursu
NIE PRODUKUJ
ŚMIECI
Czas trwania edycji: 10/2020 – 10/2021

Nagroda główna
Zofia Wawrzyniak
Wyróżnieni
Nagroda internautów

Patrycja Plebanek

Karolina Dobies
Informacje
O edycji
Zadanie
Zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie plakatu na temat ograniczenia produkcji śmieci.
Założenia
1. Śmieci wokół przybywa w zastraszającym tempie. Jest to bezpośrednio związane z naszym konsumpcyjnym stylem życia, podyktowanym wygodą i przyjemnością. Tyle lat tęskniliśmy do dobrobytu, więc dlaczego mamy teraz z niego rezygnować? Dla śmieci? To jakaś bzdura! Kupujemy nad miarę, bez namysłu, bo przecież nas stać, i w efekcie – wyrzucamy. Zakupy są umieszczane w atrakcyjnych opakowaniach, które potem – wyrzucamy. Jeśli coś nam się zepsuje, to przecież nie warto naprawiać, zatem – wyrzucamy. Wybieramy wygodne rozwiązania, na przykład pieluchy jednorazowe, których nie trzeba prać, bo przecież je – wyrzucamy. Lawina śmieci rośnie.
2. By temu przeciwdziałać, by położyć kres beztroskiemu kupowaniu i wyrzucaniu, należy jak najszybciej zacząć akcję uświadamiania. Bez współpracy społeczeństwa niewiele pomogą rządowe czy samorządowe dekrety. Uczmy się, by śmieci segregować, kompostować, przetwarzać. Starajmy się kupować „z głową” i własną torbą wielorazowego użytku. Jeśli coś się zepsuje, naprawiajmy, a rzeczy niepotrzebne oddawajmy. Wymaga to wysiłku, wyobraźni, często bywa kłopotliwe, ale bez podjęcia tego trudu nie powstrzymamy katastrofalnego przyrostu odpadów.
3. Zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie plakatu wzywającego do ograniczenia produkcji śmieci.
4. Hasło konkursu ma być przede wszystkim źródłem inspiracji, nie musi być umieszczone na plakacie. Autorzy mogą zaproponować własne hasło, zgodne z pomysłem pracy.
Prace
Jury

Filip Tofil
artysta grafik, Creative Director Syfon Studio, członek zarządu STGU

Janusz Górski
artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS

Magdalena Karpińska
kierownik marketingu i strategii marki Gazeta.pl

Aleksandra Jasionowska
Wydział Projektowania Graficznego w Biurze Marketingu Miasta st. Warszawy

Maciej Buszewicz
artysta grafik, profesor ASP w Warszawie

Małgorzata Augustyniak
wiceprezes AMS
Partnerzy i patroni






