Rozstrzygnięto 3. edycję otwartego konkursu Galerii Plakatu AMS na plakat społeczny pod hasłem „Bądź mądry, czytaj prasę”. Celem konkursu było wyłonienie najlepszego plakatu społecznego, nawołującego do czytania prasy. Plakaty miały pokazywać korzyści płynące z kontaktu ze słowem drukowanym i zachęcać do częstszego sięgania po gazety i czasopisma. Z myślą o wykorzystaniu siły reklamy zewnętrznej do wspierania czytelnictwa prasy w Polsce, w organizację tej edycji konkursu zaangażowała się Izba Wydawców Prasy.
Nagrodę główną zdobył Jerzy Skakun. Autor otrzymał 7 tysięcy zł od firmy AMS. Jego plakat zostanie pokazany w lipcu i w sierpniu 2005 r. w kampanii ogólnopolskiej na citylightach AMS. Wyróżniona praca autorstwa Anny Kmity otrzymała Nagrodę Specjalną Izby Wydawców Prasy – 5 tysięcy zł.
16 czerwca 2005 r. w warszawskiej Królikarni odbył się wernisaż wystawy pokonkursowej Galerii Plakatu AMS, podczas którego podano wyniki 3. edycji konkursu. Podczas Wieczoru Plakacistów pokazano 32 prace konkursowe i zaprezentowano prace nagrodzone i wyróżnione.
Jury przyznało pięć wyróżnień.
Otrzymali je:
Anna Kmita
Bartłomiej Bałut
Krzysztof Malczewski
Jerzy Rojkowski
Marcin Sosiński
Wręczono też nagrody dodatkowe. AMS we współpracy ze Stowarzyszeniem Agencji Reklamowych przygotował staże w trzech agencjach reklamowych dla wytypowanych przez jury laureatów. Staże odbędą się w agencjach Doug Faber Family, J. Walter Thompson i Gruppa 66 Ogilvy. Nagroda ta jest kolejnym elementem w działaniach Galerii Plakatu AMS, który służy zbliżaniu środowiska akademickiego i agencji reklamowych.
Jury pod przewodnictwem prof. Macieja Buszewicza z warszawskiej ASP oceniło 398 prac. Liczba prac nadsyłanych do kolejnych edycji konkursu systematycznie rośnie (w 1. edycji było ich 130, w 2. edycji – 300). Rekordowa liczba zgłoszeń w tej edycji świadczy o dużym zainteresowaniu Galerią Plakatu AMS, tym bardziej, że równolegle odbywały się trzy inne, ważne dla młodych grafików konkursy.
„Autor pracy nagrodzonej odwrócił hasło konkursowe, komunikując w swoim plakacie: „Nie czytaj gazet – bądź głupszy”. Praca wykorzystuje motyw wydzieranki z gazet, którą zwykle posługują się osoby piszące anonimy. Pomysł polega na zaskoczeniu odbiorcy paradoksalnym, nieoczekiwanym przekazem. Bardzo oszczędny od strony graficznej plakat Anny Kmity przedstawia prasę jako źródło wiedzy o świecie. Autorka w powściągliwy, dyskretny sposób namawia do sięgania po prasę” – mówi Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS, komisarz konkursu.