– Zadanie nie było łatwe z powodów formalnych: oznakowane przejścia przez jezdnię mają bardzo wyrazistą strukturę, która wydawała się sama narzucać jako główny motyw kompozycyjny – mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu. – Drugim, obok pasów, motywem ikonograficznym najczęściej wykorzystywanym przez uczestników konkursu, był drogowy znak informacyjny lub ostrzegawczy „Uwaga! Przejście dla pieszych”. Anna Parada, zwyciężczyni 22. edycji, użyła go bardzo umiejętnie: wygięcie uderzonego przez rozpędzony samochód słupka i sylwetka przechodnia, siłą uderzenia wyrzuconego poza pole znaku, wskazują na tragedię, której jesteśmy świadkami. Zarazem umowna, zunifikowana forma przedstawienia człowieka pozwoliła autorce uniknąć dosłowności – epatowania krwią albo przedstawienia leżącego na pasach ciała. Za równie niedosłowne rozwiązanie pochwalić należy Łukasza Mesjasza: przedstawiony przez niego przechodzień prosto z pasów zmierza do nieba, metaforycznie zobrazowanego za pomocą gładkiej błękitnej płaszczyzny. Projekt Wiktorii Wojnarowskiej, sugestywnie przedstawiający wędrującą samopas w ciemnościach żółtą kamizelkę odblaskową, skłonił jurorów do dyskusji, że plakat porusza problem widoczności pieszych na drodze poza terenem zabudowanym. Z kolei pracę Lilii Drahomaretskiej („Maniery na pasach”) oraz przedstawienie rozmarzonej dziewczynki ze słuchawką w kształcie czaszki na uchu, którego autorką jest Julia Sikorska, jury pochwaliło za przemawiające do odbiorców, ładne ilustracje – dodaje Janusz Górski.
Jurorzy, którzy wybierali zwycięskie prace spośród 1336 nadesłanych projektów, byli zgodni, że nagrodzony i wyróżnione plakaty łączą precyzja formy graficznej oraz czyste kontrastowe kolory. Podkreślali, że wszystkie świetnie obronią się w przestrzeni publicznej.
– Naturalnie, w ŠKODZIE bardzo dużo czasu poświęcamy tematowi bezpieczeństwa i to biorąc pod uwagę różne perspektywy – nie tylko perspektywę kierowców, ale też rowerzystów i pieszych – mówi Arkadiusz Gwizdek, Dyrektor Marketingu ŠKODA Polska. – Myślałem więc, że trudno będzie mnie na tym polu zaskoczyć, ale przyznam, że obejrzenie i ocenienie ponad 1300 niezwykle kreatywnych, związanych z bezpieczeństwem na pasach prac sprawiło, że mogłem spojrzeć na temat z kilku zupełnie nowych punktów widzenia. To bardzo cenne doświadczenie – dodaje Arkadiusz Gwizdek.
– Tegoroczna edycja konkursu Galerii Plakatów AMS była wyjątkowa – mówi Katarzyna Zasada-Jamróz, Senior Manager w Zespole Audytu, EY Polska. – Zbieranie zgłoszeń zostało przeprowadzone w sposób całkowicie cyfrowy. Dla konkursów artystycznych otwiera to zupełnie nowe możliwości. Cały proces audytowy jest nie tylko sprawniejszy, ale również bezpieczniejszy – dodaje Katarzyna Zasada-Jamróz.
Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
Zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce w 2022 r.
Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje audytor konkursu EY Audyt Polska. Partnerem głównym tej edycji jest ŠKODA przy współpracy z Isobar Polska, partnerem merytorycznym – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Partnerami zostali: Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, a patronami medialnymi – Radio TOK FM, Gazeta.pl i NowyMarketing.pl.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej: https://galeriaplakatu.ams.com.pl/.