W 2018 roku minie sto lat, odkąd Polska odzyskała niepodległość po okresie zaborów. Zbliżający się jubileusz stanowi okazję do tego, by zastanowić się, co oznacza dla nas niepodległość i w jaki sposób szacunek dla Polski okazujemy na co dzień.
– Liczymy na to, że autorzy nadesłanych na konkurs projektów spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie, jak rozumiemy dobro wspólne w codziennym, lokalnym i sąsiedzkim wymiarze – mówi prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Dlatego tak opisaliśmy zadanie konkursowe: „Codzienny patriotyzm to nie tylko chodzenie na wybory, płacenie podatków i szacunek dla narodowych symboli. Składa się on z małych, oczywistych decyzji i działań. Dbamy o porządek i bezpieczeństwo w naszym otoczeniu, ale i o to, by było wygodnie urządzone i coraz piękniejsze. Utrzymujemy dobre relacje z sąsiadami, poznajemy się nawzajem i wspólnie pracujemy dla dobra małej społeczności, która definiuje nas w równym stopniu co tożsamość państwowa” – dodaje Janusz Górski.
Konkurs Galerii Plakatu AMS ma charakter otwarty. Prace można składać do 27 listopada 2017 r., przesyłając je do audytora konkursu, firmy KPMG Audyt. Wyboru laureatów dokona jury w składzie:
• Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,
• Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie ,
• Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
• Szymon Gutkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, dyrektor zarządzający agencji reklamowej DDB&tribal,
• dr hab. Michał Kopczyński, profesor UW, Instytut Historyczny, koordynator projektów badawczych Muzeum Historii Polski,
• Sławomir Kosmynka, artysta grafik, profesor ASP w Łodzi ,
• Luka Rayski, malarz i grafik.
Werdykt jury poznamy 12 grudnia 2017 roku, a zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach w całej Polsce w 2018 roku.