Temat 18. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS – „Rzeczpospolita = Rzecz wspólna” – wzbudził wiele emocji. Uczestnicy zgłosili niemal 500 projektów, znacznie więcej niż w poprzedniej edycji. Obok plakatów o pozytywnym przesłaniu, afirmujących nasz kraj i jego osiągnięcia, pojawiło się też wiele odpowiedzi krytycznych, piętnujących ksenofobię, egoizm czy nacjonalizm Polaków.
– Wyróżnione prace bardzo dobrze pokazują przekrój zgłoszeń do konkursu – mówi Szymon Gutkowski, juror tegorocznej edycji, prezes zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, dyrektor zarządzający agencji DDB&tribal. – Obok radosnych plakatów widać głęboki niepokój pogłębiającymi się podziałami, smutek i niezgodę na to, że 100-lecie niepodległości będziemy świętować skłóceni. Dlatego Grand Prix oraz wyróżnienie specjalne zdobyły prace, które – dzięki uniwersalnym symbolom – mają potencjał dotarcia do wszystkich z pozytywnym przekazem. Warto podkreślić, że wszystkie wyróżnione prace są znakomite – dodaje Szymon Gutkowski.
– Nagrodzona praca Joanny Kurowskiej z Gdańska to piękny przykład plakatu, który świetnie radzi sobie bez słów – mówi prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Mocny i czytelny symbol oraz lapidarna i oszczędna forma projektu, ograniczenie do dwóch – narodowych – kolorów, wyważona, choć zarazem dynamiczna kompozycja ostatecznie przechyliły szalę na jego korzyść. Jednak do ostatniej chwili członkowie jury wahali się między tą pracą a projektem Aleksandry Zatorskiej, której plakat urzekł ich świeżością, bezpretensjonalnością i humorem. Dlatego jury, podkreślając wysoki poziom graficzny nadesłanych prac, wyjątkowo – obok nagrody głównej i pięciu wyróżnień – przyznało w tej edycji wyróżnienie specjalne właśnie temu ostatniemu projektowi. Wśród prac wyróżnionych znalazły się aż dwa plakaty Szymona Szymankiewicza. Jeden z nich (o dwudzielnej kompozycji z czarną swastyką oraz czerwonym sierpem i młotem) jurorzy ocenili jako mistrzowski pod względem formy, choć zawarte w nim przesłanie i jednoznaczne odwołanie do dwudziestowiecznej historii Polski uznali za nie całkiem zgodne z ideą tej edycji konkursu – dodaje Janusz Górski.
Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
• Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,
• Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,
• Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
• Szymon Gutkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, dyrektor zarządzający agencji reklamowej DDB&tribal,
• dr hab. Michał Kopczyński, profesor UW – Instytut Historyczny, koordynator projektów badawczych Muzeum Historii Polski,
• Sławomir Kosmynka, artysta grafik, profesor ASP w Łodzi,
• Luka Rayski, malarz i grafik.
Zwycięskie prace będzie można oglądać w całej Polsce na citylightach należących do AMS przez cały jubileuszowy 2018 rok.