9. Związki F. Chopina z Warszawą (2009)

Piotr Karski zwycięzcą konkursu Galerii Plakatu AMS

Piotr Karski zwyciężył w 9. edycji konkursu Galerii Plakatu, organizowanego w tym roku pod hasłem Warszawę. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie plakatu promującego wiedzę o związkach „Fryderyku! Wróć do Warszawy!” przez firmę reklamy zewnętrznej AMS i Miasto Stołeczne Fryderyka Chopina z Warszawą – miejscem, które ukształtowało kompozytora jako człowieka i artystę.

– Główną nagrodę jurorzy przyznali Piotrowi Karskiemu, studentowi ASP w Warszawie za projekt „Chopin LIVE in Warsaw”. Oszczędna typograficzna praca przypomina współczesne plakaty reklamujące koncerty rockowe. Zwycięski plakat „zaświeci” pełnym blaskiem eksponowany w nocy na citylightach – dodaje prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu.

Konkursowe jury przyznało także 5 wyróżnień, które przypadły: Izie Koniarz, Piotrowi Micherewiczowi, Jerzemu Tchórzewskiemu, Nikodemowi Pręgowskiemu oraz Piotrowi Węcławikowi. Wyróżnione plakaty to np. portret młodego Chopina spacerującego po mieście w luźnej bluzie hiphopowca, liryczna kompozycja, w której profil kompozytora wpisuje się płynnie w sylwetkę syrenki, a także rysunek pomnika warszawskiej syreny z napisem na cokole „Tu byłem. Chopin”. 

– Widać w tych pracach, że młodzież odbiera i pokazuje Fryderyka Chopina jako nowoczesnego, wręcz współczesnego jej bohatera. Cieszy nas, że z plakatów spogląda na nas nie posągowa postać kompozytora, ale w pewnym sensie ikona popkultury! – podkreśla Katarzyna Ratajczyk, dyrektor Biura Promocji Miasta. 

Okazją do obejrzenia finałowych prac była wystawa na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, w okolicach Kościoła św. Anny. 

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
1. Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,
2. Juliusz Donajski, prezes VFP Communications, wydawcy tygodnika „Media & Marketing Polska”,
3. Stanisław Drzewiecki, pianista, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych,
4. Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,
5. Maria Kurpik, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie,
6. Piotr Parnowski, prezes AMS,
7. Katarzyna Ratajczyk, dyrektor Biura Promocji m.st. Warszawy,
8. Ferdynand B. Ruszczyc, historyk sztuki, dyrektor Biura Obchodów Chopin 2010,
9. Darek Szubiak (Herman), deputy creative director w agencji reklamowej DDB Warszawa,
10. Anita Wasik, artysta grafik.

9. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS odbywa się pod honorowym patronatem Biura Obchodów Chopin 2010 oraz Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Patronem merytorycznym jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Patroni medialni to tygodnik „Media i Marketing Polska”, „Gazeta Wyborcza”, portal Gazeta.pl Warszawa oraz dziennik „Metro”. Partnerem i audytorem konkursu jest KPMG.

 

9. „Fryderyku! Wróć do Warszawy!”

Temat 9. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS

Cel
Zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie plakatu, który pomoże przywrócić zbiorowej świadomości Polaków związek Chopina z Warszawą.

Założenia
1. W ubiegłym wieku w narodowej mitologii utrwaliła się nierozłączna para: Fryderyk Chopin i Żelazowa Wola. W ikonografii niepodzielnie panuje obraz dworku w Żelazowej Woli z fortepianem kompozytora i płaczące wierzby w mazowieckim pejzażu. Ten liryczny  wizerunek jest jednak daleki od rzeczywistości.

2. Fryderyk Chopin urodził się w 1810 roku w Żelazowej Woli, a już kilka miesięcy później jego rodzina przeniosła się do Warszawy. Od tego czasu, aż do ostatecznego opuszczenia przez Chopina Polski dwadzieścia lat później, los artysty związany był ze stolicą. Tu, w roku 1816 zaczął brać lekcje u przyjaciela swego ojca – Wojciecha Żywnego. W Warszawie, w pałacu Radziwiłłowskim, miał miejsce pierwszy publiczny występ Chopina w 1818 roku, po którym prasa stołeczna pisała o nim jako o „cudownym dziecku” i „nowym Mozarcie”. W latach 1823–1826 Chopin uczył się w Liceum Warszawskim, a w latach 1826–1829 był studentem warszawskiej Szkoły Głównej Muzyki, gdzie podjął naukę harmonii i kontrapunktu u Józefa Elsnera. W Warszawie przeżył Chopin pierwszą wielką miłość, do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej, i osiągnął pierwsze sukcesy kompozytorskie.

3. Zadaniem uczestników konkursu jest przywrócenie Chopina Warszawie.

4. Hasło zostało wybrane jedynie do celów promocji konkursu, dlatego organizatorzy nie oczekują, że nadesłane prace będą jego dosłowną ilustracją. Na plakacie może znaleźć się inne hasło, zaproponowane przez autora.

5. Projekt musi być zgodny z zasadami projektowania reklamy zewnętrznej, dostosowany do nośnika reklamowego typu citylight, zlokalizowanego w ciągach intensywnego ruchu ulicznego, w wiatach przystankowych i pasażach handlowych. Oświetlenie nośników sprawia, że plakaty reklamowe są tak samo dobrze widoczne w nocy, jak i w dzień. Citylighty znajdują się na wysokości oczu odbiorcy – sprzyja to uważnemu kontaktowi z treścią plakatu.