17. edycja konkursu: Myślę o Wiśle (2016)

Partnerzy edycji:

Przewrotny plakat „Wisła wciąga” zwycięzcą 17. konkursu Galerii Plakatu AMS

– Plakat „Wisła wciąga” przykuł moją uwagę już podczas pierwszego oglądania wszyst­kich prac nadesłanych na konkurs, a było ich kilkaset. Jest jak znak drogowy: mocny, kla­rowny i czytelny. Działa jak dobry snajper, strzela raz i trafia. Pozornie groźny i odstraszają­cy od Wisły, moim zdaniem jednak tylko pozornie. Nóżka wszak damsko-męska, lekko kaba­retowa. Z własnego doświadczenia wiem, że wciągające wiry w rzeczywistości częściej spotyka się w wannie lub szklance herbaty, niż w Wiśle. Wisła jest wielkim strumieniem energii, który przyciąga swą mocą ludzi. Ci, którzy dali się uwieść i swe życie z Wisłą związali, wiedzą to najle­piej – mówi Przemysław Pasek, członek jury, prezes Fundacji „Ja Wisła”.

W konkursie przyznano także wyróżnienia, które otrzymali: Dominika Czerniak-Chojnacka, Paulina Kozicka, Karolina Lubaszko oraz Wojciech Mazur.

– Temat tej edycji konkursu okazał się nie tak łatwy, jak się wydawał – powiedział prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Członkowie jury długo dyskutowali, nie potrafiąc podjąć decyzji, któremu plakatowi należy się główna nagroda. Pogodził nas prezes Fundacji „Ja Wisła”, przekonując do zwycięskiej pracy. Natomiast wśród prac wyróżnionych spodobały się nam szczególnie dwie, które łączy dys­kretne poczucie humoru: królowa polskich rzek w kostiumie kąpielowym (którym są dwa wi­ślane mosty) oraz trzech pływaków namalowanych trochę w stylu Davida Hockney’a, którzy, skacząc do wody, układają się w liczbę 550 (w 2017 roku przypada 550. rocznica pierwszego wol­nego flisu Wisłą) – dodaje prof. Górski.

17. „Myślę o Wiśle”

Temat 17. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS

Zadanie
Zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie plakatu, który będzie pomagał budować markę rzeki Wisły w roku upamiętniającym jej historyczny, kulturowy i ekonomiczny potencjał.


Założenia
1. Jednogłośną decyzją Sejmu RP w 550. rocznicę pierwszego wolnego flisu rok 2017 ogłoszono Rokiem Rzeki Wisły. Będzie to nie tylko święto Wisły, odgrywającej wyjątkową rolę w historii państwa polskiego i kształtowaniu narodowej tożsamości, ale również święto wszystkich sióstr jej dorzecza. A także okazja do tego, by mówić o potencjale kulturowym, historycznym, patriotycznym, ekonomicznym, ekologicznym i turystycznym królowej polskich rzek.

2. Wisła stanowiła oś, wokół której tworzyło się polskie państwo, łączyła najważniejsze miasta, była kołem zamachowym polskiej gospodarki i handlu. Dzięki temu, że pozostaje nieuregulowana, stanowi siedlisko wielu rzadkich gatunków zwierząt i roślin. Z drugiej strony – ma ogromny, ciągle jeszcze niewykorzystany potencjał dla transportu i turystyki. I płynie tylko w naszym kraju.

3. Rezultatem konkursu AMS mają być plakaty, które pokażą ten potencjał, pomogą w budowie nowej, dobrej marki Wisły w Polsce i na świecie. 

4. Hasło konkursu ma być przede wszystkim źródłem inspiracji, nie musi być umieszczone na plakacie. Autorzy mogą zaproponować własne hasło, zgodne z pomysłem pracy.